De makelaar van de toekomst kent de kopers van uw huis al

10/11/2016 - In de tijd dat mijn vader makelaar was, was het makelaarschap vrij overzichtelijk. Als je een dak boven je hoofd nodig had, ging je naar de woningbouwvereniging om te huren of naar de makelaar om te kopen. De makelaar vroeg wie je was, wat je zocht en wat je kon betalen. Hij wist jou precies te vertellen welke huizen te koop stonden, en wie er van plan waren om hun huis te koop te zetten. Zo bracht hij vraag en aanbod bij elkaar.

En toen kwam internet

Vanaf 2000 doet internet zijn opgang. In plaats van vertellen over een huis, presenteerden de makelaars woningen op Funda en op hun websites. En in de loop der jaren kwam er steeds meer informatie bij; foto’s plattegronden, floorplanners, 360 gradenfoto’s en ga zo maar door. Voor de potentiële koper een prachtige ontwikkeling, de markt wordt transparanter en hij kan aan de hand van de geboden informatie beslissen of het huis wel of niet in zijn straatje past. En zolang er genoeg belangstelling is, is het ook aantrekkelijk voor de verkoper en de makelaar. Immers, degenen die belangstelling hebben komen vanzelf langs voor meer informatie. 

De kopers kennen

Toch is daar een kanttekening bij te plaatsen. Als makelaar wil je voor de partij die je vertegenwoordigt, in dit geval de verkoper, de allerbeste deal sluiten. Dus de woning zorgeloos verkopen voor de beste prijs in korte tijd. Om dat goed te doen, moet je de mogelijke kopers kennen. Degene die als eerste een bod doet is niet altijd de beste koper van je huis. Maar wie zijn al die mensen die achter het computerscherm zitten? En hoe weet je of zij alle informatie op de juiste manier interpreteren, of ze de zachte waarden die Dirk-Jan en Joost eerder in dit magazine benoemden wel begrijpen?

Daarom is het van belang dat wij als makelaars met woningzoekers in gesprek komen. Dat doen wij vandaag de dag met verschillende tools, en social media is één van die tools, net als Funda dat is. Social media is belangrijk omdat dit een podium is waar je heel gemakkelijk contact legt met de woningzoekers. Zo zie je nu dat de combinatie van de inzet van Facebook en Funda ideaal is om als makelaar zowel woningkopers al woningverkopers een hoge toegevoegde waarde te leveren. Het resultaat: een perfecte deal met allemaal blije gezichten. Heel leuk!

Klaar voor de toekomst

In de toekomst zullen er ongetwijfeld nog meer verschillende manieren komen om gericht contact te leggen met woningzoekers. En dat gebeurt op lokaal niveau. De lokale makelaar kent de lokale markt en weet wie de zoekers in die markt zijn. Op die manier brengt hij of zij vraag en aanbod bij elkaar, net als vroeger.  Zo kunnen onze makelaars daadwerkelijk woondromen waarmaken. En ik kan met trots zeggen: de weg naar deze toekomst zijn wij al ingeslagen.

Dit artikel verscheen ook in Woondromen 3, 2016.

Deel deze pagina:

Dit artikel is geschreven door:

Reageer op dit artikel




Lees ook onze nieuwsberichten

Nieuwsoverzicht